26-11-2024 11:34

Z DNIEM 21.10.2024 r. ZOSTAŁA PODPISANA PRZEZ PREZYDENTA USTAWA O DOCHODACH JEDNOSTEK SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO

Ma ona na celu unowocześnienie i usprawnienie finansowania samorządów. Nowe przepisy opierają się na zwiększeniu stabilności dochodów własnych jednostek samorządu terytorialnego poprzez udział w podatkach PIT i CIT, a także wprowadzeniu bardziej przejrzystych mechanizmów podziału środków, co wpłynie na lepsze planowanie i realizację zadań publicznych przez samorządy.

Z dniem 21.10.2024r. została podpisana przez Prezydenta ustawa o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.

Maona nacelu unowocześnienie iusprawnienie finansowania samorządów. Nowe przepisy opierają się nazwiększeniu stabilności dochodów własnych jednostek samorządu terytorialnego poprzez udział wpodatkach PIT iCIT, atakże wprowadzeniu bardziej przejrzystych mechanizmów podziału środków, cowpłynie nalepsze planowanie irealizację zadań publicznych przez samorządy.

Jednostki samorządu terytorialnego odpowiadają zaświadczenie większości podstawowych usług publicznych, takich jak edukacja, opieka społeczna czy gospodarka komunalna, dlatego stabilność ich finansów jest kluczowa dla efektywnej realizacji tych zadań. Dotychczas obowiązująca ustawa z13.11.2003r. odochodach jednostek samorządu terytorialnego funkcjonowała ponad 20 lat iwtym czasie otoczenie społeczno-gospodarcze, atakże ramy prawne uległy znacznym zmianom. System finansowania jednostek samorządu terytorialnego nie nadążał zatymi zmianami, copodkreślały nie tylko samorządy, ale także środowiska naukowe. Okonieczności reformy świadczyły również wnioski Najwyższej Izby Kontroli, która wswoich raportach wskazywała napotrzebę stabilizacji finansowania zadań publicznych realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego.

Głównym celem wprowadzonych zmian jest wzmocnienie finansów jednostek samorządu terytorialnego poprzez zwiększenie ich dochodów własnych oraz wprowadzenie stabilności wfinansowaniu. Nowy system zakłada, żedochody podatkowe będą głównym źródłem dochodów jednostek samorządu terytorialnego, natomiast subwencje zbudżetu państwa będą miały charakter uzupełniający. Oparcie finansowania jednostek samorządu terytorialnego nadochodach wynikających zlokalnych podatków PIT oraz CIT manacelu uniezależnienie ich finansów odwahań izmian wsystemie podatkowym. Dzięki temu samorządy nie będą musiały obawiać się wpływu zmian podatkowych, takich jak wprowadzenie ulg, zwolnień czy podwyższania kwoty wolnej odpodatku.

Jedną zkluczowych zmian wprowadzonych ustawą jest nowe podejście donaliczania dochodów jednostek samorządu terytorialnego ztytułu udziału wpodatkach dochodowych. Wprzeciwieństwie dodotychczasowego systemu, wktórym dochody samorządów były liczone napodstawie podatku należnego, nowy system zakłada naliczanie dochodów jako procent odfaktycznych dochodów podatników zamieszkałych lub prowadzących działalność naterenie danej jednostki samorządu terytorialnego. Dzięki temu samorządy będą mogły czerpać większe korzyści zrozwoju gospodarczego naswoim terenie, gdyż ich dochody będą rosły proporcjonalnie dowzrostu dochodów mieszkańców iprzedsiębiorstw. Nowa ustawa wprowadza także pojęcie „potrzeb finansowych jednostki samorządu terytorialnego”, które będą elementem kalkulacyjnym doustalenia subwencji ogólnej zbudżetu państwa. Zgodnie znowymi przepisami, potrzeby finansowe jednostki samorządu terytorialnego tosuma potrzeb:

1. wyrównawczych;

2. oświatowych;

3. rozwojowych;

4. ekologicznych;

5. uzupełniających.

Uwzględnienie zróżnicowanych potrzeb wydatkowych jednostek samorządu terytorialnego manacelu bardziej sprawiedliwy podział środków, który będzie odzwierciedlał rzeczywiste wydatki samorządów związane zrealizacją ich zadań.

Jednym zkluczowych elementów nowej ustawy jest zmiana mechanizmu korekty zamożności jednostek samorządu terytorialnego, który wobecnym systemie był realizowany poprzez tzw. „janosikowe”. Wnowym systemie przewidziano ograniczenie przepływów środków między jednostkami samorządu terytorialnego, abudżetem państwa. Najbogatsze samorządy, zamiast dokonywać wpłat dobudżetu państwa, będą miały obniżane kwoty dochodów zPIT oraz CIT. Mechanizm ten manacelu zmniejszenie obciążeń finansowych jednostek samorządu terytorialnego, przy jednoczesnym zapewnieniu bardziej sprawiedliwego podziału środków. Cowięcej, subwencje ogólne mają pełnić rolę uzupełniającą, anie podstawową, copozwoli jednostkom samorządu terytorialnego nawiększą niezależność finansową.